Monday, February 5, 2007

Ljud och oljud

Tänk er ett stort torg mitt på dagen med människor överallt - som är alldeles tyst. Så var fallet när jag gick på Plaza nueva härom dagen. Torget som sist jag var här (2004) mest var som en fyrkantig rondell för bussar och annan trafik håller för tillfället stängt p g a ombyggnad. Men just när jag var där i förrgår var det alltså siesta och allt var spöklikt knäpptyst; ingen trafik, inga borrar - bara människor som tydligen inte gör särskilt mkt väsen av sig.
Annars är dock stan som en enda stor byggarbetsplats. Man håller nämligen på att bygga spårvagns-/metrospår överallt. Dessa skulle egentligen varit klara i augusti förra året, men idag stod det i tidningen att man räknar med juni i år - jo tjena.
Så jag ska försöka hitta andra vägar att gå än Avenida de la Constitución och San Fernando, vilket är lite jobbigt för dessa är typ de enda raka, stora, tacksamma gator som finns i denna stad. Annars är allt bara ett snirkel snorkel, vilket är otroligt mysigt, tyst, vackert och lugnande men allt annat än tidseffektivt!
Igår flyttade jag in hos Andrea tills vidare, men gör mitt bästa för att hitta ett eget rum så snart som möjligt. Spanskan går tyvärr ganska dåligt, men jag tror på ketchupeffekten; snart kommer jag bara att explodera ut ord istället för mina "vale" "gracia" och "ha luego".
Betis lyckades i gårdagens match ta tre mycket viktiga poäng mot de hemmastarka baskerna, som för tillfället dock verkar helt under isen. Nu ligger vi alltså 14:e och har i alla fall skakat av oss Sociedad och Nástic (som dom tydligen kallas här) och nu är det bara att fortsätta på samma anfallsglada vis, bl a med den nye lyckade anfallaren Pancrate.
Oj, jag vet inte ens hur det gick i bandy-VM mer än att Finland kom trea! Och tyskland vann handbollen! Man är ju stolt som få.

1 comment:

Anonymous said...

Ryssarna vann tydligen bandy-VM efter en målsnål final. Och ikväll har jag sett/hört någon låt från Melodifestivalen - det var lika uselt som vanligt. Men ingen kunde ju säga hur det gick och när det var live i lördags så var ju jag med dig, i Spanien...

Jag fick tulpaner på "nya" jobbet idag! / Puss från din Klas =)