Friday, March 9, 2007

Besökstider

Jag hann bara säga: ”Välkommen Ajax, det här är Sevilla”, så hade den här veckan också gått och Ajax åkt. Fast vi hann med en hel del – till och med att lämna staden för en dag för att bege oss till stranden! Närmsta badorten heter Matalascañas och ligger ca 1,20 till 3,20 timmar med buss härifrån (ja, skillnaden är stor; på ditvägen gick det fort, men på en söndagskväll, när alla åker hem från sina familjer i byarna, är det trafikstockning.) I Lonely Planet stod att stranden skulle vara magnifik men staden dess raka, fula motsats. Personligen tyckte jag inte alls att stan var särskilt ful, utan faktiskt ganska söt. Om man bortser från ett antal hotellkomplex som ruinerade stadsbilden något. Staden/byn ligger dessutom i kanten av en stor nationalpark vid namn Parque natural de Doñana. Man får inte promenixa omkring där själv, så Ajax och jag valde att ta en guidad (?) tur till häst. (Jag ska väl erkänna att vi varken visste att det fanns en nationalpark eller att man inte fick gå där själv när vi bokade ridturen dagen innan.) Vi red upp på berget/kullen varifrån man hade fantastisk utsikt och fortsatte sedan ned till stranden där det blev härliga galopper fram och tillbaka. Jag var nöjd och sov riktigt gott både på bussen hem och väl hemma.
På hemmaplan hittade vi också på en del denna vecka, vilket inkluderade Sevillas kultur-, mat-, park- och nattliv (för min del självfallet även studentliv!) och vädret var perfekt.
Och nej, nu ska jag inte ta igen mig efter två veckors ”dubbelaktiviteter”, utan helgen ska spenderas i Córdoba!
Jag vill se mer, mer, mer!

No comments: